Miesięcznik Poznaj Świat
90 lat przemysłu, rok turystyki. Podwójne urodziny w Mieście Szkła

90 lat przemysłu, rok turystyki. Podwójne urodziny w Mieście Szkła

Krośnieńskie szkło świętuje podwójne urodziny. Od 90 lat trafia ono do milionów domów na całym świecie, a od roku stanowi podstawę turystycznego bytu Krosna.

Od dziesięcioleci ręcznie formowane szkło z Krosna cieszy się niesłabnącą popularnością w kraju i zagranicą. Cenione jest przede wszystkim ze względu na doskonałą jakość oraz podążające zawsze za aktualną modą wzory. Dość wspomnieć, że było lub jest obecne chyba w każdym polskim oraz w milionach domów na całym świecie, a na liście najsłynniejszych „klientów” krośnieńskiej marki znajdują się chociażby królowa brytyjska Elżbieta II, król Hiszpanii Juan Carlos czy cesarski dwór Japonii. To jedynie kilka z mało znanych ciekawostek dotyczących krośnieńskiego hutnictwa szkła.

W 90-letniej jego historii jest ich znacznie więcej. Można je odkryć w Centrum Dziedzictwa Szkła, które za cel obrało sobie uczynienie z hutniczych tradycji Krosna atrakcji turystycznej. Mimo zaledwie rocznej działalności widać już, że utworzenie obiektu było przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Miasto nie cieszyło się dotąd bowiem zbyt dużym zainteresowaniem turystów notując rokrocznie maksymalnie kilkutysięczną frekwencję, zaś w ciągu ostatnich 12 miesięcy obiekt odwiedziło niemal 40 tys. zwiedzających.

Wynik ten jest zapewne owocem połączenia niemal nieobecnego dotąd w polskiej turystyce tematu szkła i jego produkcji, prezentowanego w zajmujący dla widza, interaktywny sposób, z inspirowanym szkłem programem kulturalno-rozrywkowym oferowanym przez CDS. Ten tandem uczynił z krośnieńskiego przemysłu szklarskiego magnes, z każdym miesiącem przyciągający do miasta coraz więcej turystów.